نیلوفر آبی

من بنده ی آن خیــــالم که حــــق، آنجا باشد / بیــــزارم از آن واقعیت، که حــــق آنجا نباشد. من، انقلابی ام!

نیلوفر آبی

من بنده ی آن خیــــالم که حــــق، آنجا باشد / بیــــزارم از آن واقعیت، که حــــق آنجا نباشد. من، انقلابی ام!

یک جشنواره ی واقعا مردمی

بی شک یکی از پدیده های چند سال اخیر در ایران، جشنواره ی فیلم عمار است.

روزهای اولی که نام این جشنواره را از دبیر جوانش شنیدم، زبان به شماتت باز کردم  از اینکه یک تعداد از دوستان حزب اللهی مان همیشه سعی دارند خودشان را از دیگر اقشار جامعه جدا بدانند، گله کردم.

و اتفاقا همین نگاه یکطرفه ام سبب شد تا نتوانم بدرستی روند  جشنواره و ماجراهای پیرامون آنرا از شروع تا به امروز پی گیری کنم.

و خودم را از سیر و سفر در این بزم های مردمی محروم نمایم!

تا همین چند ماه قبل که کاملا به طور اتفاقی یک کلیپ از اکران های مردمی جشنواره بدستم رسید.

وقتی کلیپ را مشاهده کردم، تدایی خاطرات دوران نوجوانی ام در مسجد محل مان شد.

یادش بخیر... دوران قشنگی بود. با آنکه سنی نداشتم، اما همین تعامل پر رنگ بین بچه ها و خانواده های محل با همین مسجد، محال ممکن است از یادم برود.

تعدادمان زیاد بود. اما با این حال، همگی قبل از اذان در مسجد حاضر میشدیم و تا حتی یک ساعت پس از پایان نماز در مسجد حضور داشتیم و انواع و اقسام گردهمایی ها و بحث ها شیرین و ماندگاری بود که دورهم با بچه ها تشکیل می دادیم.

به خوبی بیادم هست که یکبار تصمیم گرفتیم تمام فرش ها و موکت های مسجد را بیاوریم در کوچه ی خودمان و با همراهی تمام همسایگان آنهارا بشوئیم.

آندسته از بچه های مسجد هم که ساکن کوچه ی ما نبودند، آمدند برای کمک.

فرش شویی همگانی تا پاسی از شب ادامه داشت.

تمام همسایه ها با نهایت اشتیاق و شادمانی در این امر همراهی می کردند. از درب هر خانه یک شیلگ آب بود که بیرون زده بود و اعضای آن خانه در روی آسفالت کوچه مشغول شستن فرش یا موکتی بودند.

بچه های مسجد هم که پخش شده بودند جلوی درب هر خانه و مشغول کمک به همسایه ها!

میتوانستند فرش ها را ببرد قالیشویی؛ و اینهمه زحمت به دیگران ندهند.

اما،

نمی دانم این ایده ی چه کسی بود که فرش هارا به کوچه ی ما بیاورند. فقط میدانم ایده ی بسیار نابی بود. همسایه هایی که شاید خودشان مسجدی نبودند، اما همگی با اشتیاق آمدند برای کمک.

یک حرکت اجتماعی جانانه و پر از شادی و  نشاط، حول محور مسجد!

نمی دانم بعدها چه شد، فقط میدانم که دیگر آن اتفاقات شیرین تکرار نشد...

امروز بدرستی می فهمم که مسجدی که نتواند اجتماعات محلی را پیرامون خود گردآوری نماید، رسالت خود را بدرستی انجام نداده است.

همین اجتماعات محلی تاثیرات بسیار شگرفی در روحیه ی انقلابی و اسلامی ساکنین اطراف مسجد دارند.

نمی دانم چه شد که به یکباره دیگر خبری از اینگونه اتفاقات دلچسب مسجدی در مساجد نیست.


بگذریم!

دیدن اکران های مردمی جشنواره ی مردمی فیلم عمار، یک شروع بسیار خوب برای شکل گیری همان تشکل های مردمی در مساجد است.

مردمی که برای دیدن فیلم های مستند مردمی، از جوانان خودشان، پا به مسجد می گذارند و تا پاسی از شب با هم به تماشای فیلم ها می نشینند و سپس هم در موضوع فیلم با هم به تبادل نظر می پردازند.

این اجتماعاتی که خود به درستی میدانم چه تاثیرات قابل توجهی در بین خانواده ها خواهد گذاشت، حاصل تلاش و کار و ایده ی عده ای از جوانان انقلابی و حزب اللهی است.

همانها که تا مدتها پیش افراطی می پنداشتم شان و همیشه سعی در دور نگاه داشتن خود از آنها داشتم.

امروز می فهمم که چقدر در خصوص شان اشتباه می کردم.


تقدیم به بچه های خوب جشنواره فیلم عمار ؛ و همینطور دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

این متن در پست های بعدی تکمیل خواهد شد

مطالب مرتبط:

یک جشنواره انقلابی

عمارگونه

نظرات 3 + ارسال نظر
فاطمه 2 تیر 1392 ساعت 12:45 ق.ظ

سلام ، چرا من هر چی فکر میکنم این فرش شستنو توی کوچه یادم نمیاد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
میبینی چقدر حافظم ضعیف شده خواهر ؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولی مسجد خوب یادمه .... چه روزایی بود
اخ اخخخخخ

سلام بانو
من اون موقع سوم ابتدایی بودم.
شاید اون شب منزل نبودین.
شایدم ما یادمون رفته بود شمارو خبر کنیم...
ای بابا!
حالا غصه نخورین :)

سید حسین 2 تیر 1392 ساعت 04:23 ب.ظ http://ghalamesheida.blogsky.com

سلام
در مساجد همه شهرها جشنواره برگزار میشه؟ پس چرا در مسجدهای اطراف ما همچین موردی دیده نشده ؟


جالبه که این فرش شستن که می فرمایین ، یک سال پیش ما هم شستیم، البته داخل خود مسجد. همه قشر آدم اومده بود . متاسفانه بدلیل وجود یه سری آدمهای خشکی مذهب سه نقطه دیگه نرفتم . واقعن موندم اینا با اینجور تفکرات چجور می خوان جوونا رو جذب کنن ، من نوعی که مثلن معتقدم به این مسائل زده میشم ، اون جوونی که قرار تازه معتقد شه خدا میدونه دیگه چی فکر می کنه ...

برای جشنواره فیلم عمار، باید وارد سایت جشنواره بشی و یک فرمی رو پر کنید.
البته به قول شما، قبلش هم باید از هیئت امنای مسجد اجازه گرفته باشی تا بعدا نزنن توی ذوقتون :)
بعد اونوقت در وقتش، بچه های جشنواره یک سری از فیلم هارو براتون ارسال میکنند تا در وقت تعیین شده در مسجد برای عموم مردم پخش کنید.
مسجد ما هم نداره.
میخوام اگه خدا بخواد، برای جشنواره ی سال بعد، یک درخواست اکران براش بگیرم.

یه غریب 2 تیر 1392 ساعت 06:35 ب.ظ http://gharibaneha12.mihanblog.com

سلام

اگه شما سوم ابتدایی بودید احتمالا من به دنیا نیومده بودم!!


ولی واقعا چقدر گم شده بین ما این شیرینی ها...خوش به حال شما که دیدید

سلام
آره مال دوران بچگی مون بود.
اما جشنواره ی فیلم عمار، سه ساله که داره در سالگرد حماسه ی 9 دی برگزار میشه.
نقش مساجد در ایجاد روحیه ی اجتماعی بین مردم محله های خودشون، خیلی کم رنگ شده.
اتفاقا یک ایده ی جشنواره ی فیلم عمار، همین بوده ظاهرا.
اینکه عموم مردم رو برای یک فعالیت اجتماعی، دور هم جمع کنه.
این خودش به تنهایی، واقعا تاثیرات بسیار مهمی داره.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد