نیلوفر آبی

من بنده ی آن خیــــالم که حــــق، آنجا باشد / بیــــزارم از آن واقعیت، که حــــق آنجا نباشد. من، انقلابی ام!

نیلوفر آبی

من بنده ی آن خیــــالم که حــــق، آنجا باشد / بیــــزارم از آن واقعیت، که حــــق آنجا نباشد. من، انقلابی ام!

یک محصول آرایشی-بهداشتی در تلویزیون

اینجا، یک وبلاگ عمومی نیست! از ابتدا هم قرار نبود خوانندگان عمومی داشته باشد.و به همین دلیل تقریبا هیچ بازدید کننده ای جز خودم ندارد.

اما چیزی در دلم مانده که باوجودیکه می دانم کسی نمی بیند و نمی خواند،  دلم نمی آید ننویسم.

موضوع برمیگردد به تبلیغ یک ماده ی آرایشی-بهداشتی تحت عنوان کرم حلزونی در رسانه ملی.

وقتی تبلیغ این محصول از تلویزیون پخش می شود، بخصوص در مواقعی که در یک جمع خانوادگی و یا یک محفل فامیلی هستی، باعث شرم انسان می شود.

زنان زیبایی که از شفافیت و شادابی پوست خود، پس از استفاده از این محصول می گویند. با بکار بردن جملاتی نظیر اینکه" هروقت خودم را در مقابل آینه می دیدم، از پوست خودم خجالت می کشیدم"

خب در نگاه اول، شاید مساله ی چندان مهمی نباشد.

اما تامل در چند مطلب، خارج از اهمیت نیست.

اول آنکه وقتی در رسانه ی ملی، که به اصلاح الگوی اسلامی برای خانواده های ایرانی است، در قالب تبلیغ تلویزیونی که البته شامل همان الگوی اسلامی می شود،  یک بانو بیان می کند که از پوست صورت خود که به ظاهر عیب و ایراد اساسی هم ندارد، خجالت می کشد. آیا این مطلب را به بینندگان منتقل نمیکند که ای همه ی زنانی که پوست معمولی دارید، از پوست خود خجالت بکشید و به مصرف لوازم آرایشی توجه داشته باشید؟ (ترویج مصرف گرایی)


دوم آنکه، وقتی یک بانوی زیبا از شادابی و شفافیت پوست خود می گوید، ناخداگاه ذهن و چشم همه ی بینندگان اعم از زن و مرد، جوان و نوجوان، به سمت زیبایی و توجه به جلوه ی ظاهری این بانو معطوف نمی کند؟ و آیا باز این تصویر اشتباه در ذهن همگان شکل نمی گیرد که هیچ اشکالی ندارد اگر شما به پوست صورت و ظاهر یک بانو نگاه بیندازید و تحلیل کنید که آیا شفاف و خالی از چین و چروکی هست، یا خیر؟


و سوم آنکه، آیا در شان رسانه ی ملی به عنوان یک رسانه با پشتوانه ی فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی ، هست که با الگو برداری از تعدادی شبکه ی ماهواره ای که همچون کف روی آب، پوچ و بی اساس بنیان شده اند، به تبلیغات محصولات آرایشی- بهداشتی روی بیاورد؟


چهارم آنکه، اصلا اساس این تبلیغ تلویزیونی هم بر پایه ی دروغ است. تمام پزشکان پوست و زیبایی معتقدند که مشکلات پوستی می تواند علل گوناگونی داشته باشد. عللی همچون  ناراحتی های روانی، فشار عصبی، تغذیه ی نامناسب ، کم خونی و... بنابراین برای درمان ناراحتی های پوستی، نخست باید علت آنرا یافت و از طریق علت بیماری، به درمان آن پرداخت.

در این حال، آیا یک محصول بهداشتی، می تواند مدعی شود که تمام مشکلات پوستی با هر علتی را می تواند بهبود ببخشد؟ و می تواند ادعا کند هرکسی که از پوست خود گله مند است، با مصرف این محصول بهداشتی، مشکلش برطرف می شود؟


نظرات 2 + ارسال نظر
میری 2 خرداد 1392 ساعت 12:35 ب.ظ

ببخشید من مثل شما باسواد نیستم
فقط در یک جمله می توانم بگویم خاک برسر سازمان صدا و سیما و میرانش.
این تقریبا فشرده همه نظرات شما بود!
:)

شما بزرگوارین.
خیلی ممنونم از توجه تون.

بانو 3 خرداد 1392 ساعت 09:31 ق.ظ http://tafakkorgah.tebyan.net/default.aspx

واقعا!
البته قیمت فراوانش رو هم ضمیمه کنین. اونم تو این گرونی ها که مردم می گن حتی برنج از سر سفرمون رفته، باید برن کرم 99 هزار تومنی بخرن اونم فقط واسه پست صورت؛ اونم یه ذره که خیلی سریع هم تموم میشه!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد